کتاب ایدئولوژی های سیاسی
97/05/09
این کتاب که از مجموعه کتاب های اندیشنامه جنبش نرم افزاری و حاصل تلاش جمعی از پزوهشگران اندیشکده برهان است در 100 صفحه و در 9 فصل، از سوی انتشارات دیدمان به زیور طبع آراسته گردیده است.
« چرا تحول در علوم سیاسی ضرورت دارد؟»، « برنامهریزی برای علم سیاست، آری یا نه؟»، ... « بازنگری برای ترسیم هندسهی نوین سیاست » عناوین فصل های 9 گانه این کتاب هستند.
در بخشی از مقدمه این کتاب می خوانیم: «تحول به معنای دگرگون شدن و ارتقا به معنای بالا رفتن و صعود است و آنگاه که سخن از تحول و ارتقا به میان میآید، مراد دگرگون شدنی است که رو به سوی جلو دارد و تحول در این معنا، سعی دارد تا از وضع نامطلوب موجود بهسوی وضع مطلوب حرکت نماید.
تغییر و تحول در هر حوزه همواره با مقاومت مواجه میشود و هرچه این تحول عمیقتر باشد با مقاومت بیشتری مواجه میگردد. در عین حال، یک مجموعه، علیرغم همهی مقاومتها، اگر خود را با نیازهای زمانی و مکانی تطبیق ندهد، توان خود را از دست میدهد و مستهلک میشود. بنابراین تحول جزئی از ذات پدیده های اجتماعی و مجموعه های اندیشهای است. اما نکتهای که باید مدنظر داشت این است که برای ایجاد تحول در مسیر ارتقا، همواره آفتها و آسیبهایی وجود دارد که عدم توجه به آنها، یک حرکت تحولی را از طی کردن موفق مسیر باز میدارد و مقاومتها را افزایش می دهد. از جمله ی این آفت ها که همواره باید مدنظر داشت عبارت اند از: اولاً باید سعی نمود تا حد ممکن نظرات و پیشنهادات متخصصین هر حوزه را دریافت کرد، ثانیاً تحول باید جامع نگر باشد و همه ی جنبههای موضوعِ تحول را در نظر گیرد، ثالثاً تحول باید عمیق، بنیادین و بر مبنای نگرشی راهبردی باشد، رابعاً تحول از روزمرگی و سطحی نگری به دور باشد و در نهایت اینکه در برنامهی تحولی باید انعطاف تعبیه شود تا بتوان پس از پیاده نمودن یک طرح، در صورت عدم وصول به نتیجهی مطلوب، در آن تغییراتی صورت داد.
بحث از تحول و ارتقا در علوم انسانی به صورت عام و علوم سیاسی به صورت خاص، مستلزم توجه به این آسیبهاست. علاوه بر اینکه در این علوم، از آنجا که با مقوله ی انسان سروکار داریم و افراد انسانی دارای تعلقات، نیازها، خواستهها و اندیشه های متفاوت و متنوع هستند، لذا نمی توان یک ایده را به صورت چارچوب ثابت و لایتغیر در این علوم حفظ نمود یا به آن دیکته کرد.
علوم سیاسی به عنوان علمی که با مقوله ی دولت، حکومت، نسبت مردم با این دو مقوله، آزادی، عدالت و... سروکار دارد، با وجود دارا بودن سابقه ی یکصدساله در ایران، هنوز نتوانسته آن گونه که باید، به جایگاه شایسته دست یابد و این عدم دستیابی به جایگاه شایسته، ناشی از آسیب ها و اشکالاتی است که در این رشته وجود دارد و در کتاب "ایدئولوژی سیاسی" به برخی از آ نها اشاره کرده و برآنیم که تا این آسیب ها برطرف نشود، علم سیاست در همین حد تکرار سخنان دیگران باقی خواهد ماند.»
اخبار مرتبط
نظرات